Chcę być copywriterem, czyli kim?

No właśnie. W swoim pierwszym wpisie chciałabym wyjaśnić, kim właściwie jest ten cały copywriter. Pisarzem? Tekściarzem? A może i jednym, i drugim? Niestety, na próżno szukać polskiego odpowiednika tego terminu. W ogromnym skrócie można jednak powiedzieć, że copywriter to autor tekstów i sloganów reklamowych. Jednak zakres jego działalności jest dużo, dużo większy.

Co ciekawe, copywriter jest stosunkowo młodym zawodem w Polsce, ale cieszy się coraz większą popularnością na rynku pracy. Przez przedrostek „copy” niektórzy kojarzą copywritera jaką osobę „kopiującą” cudze treści. Oczywiście, nie jest to prawda. Copywriter tworzy NOWE, kreatywne treści wykorzystywane przede wszystkim w reklamie i szeroko pojętym marketingu. Zanim jednak przejdę do zasad pisania dobrych tekstów i omawiania przydatnych przy tym trików, przez moment skupię się na samej osobie copywritera. Czy rzeczywiście, każdy może nim zostać?

Czy dobry copywriter powinien skończyć jakieś konkretne studia?

I tu być może Cię zaskoczę: nie musisz skończyć żadnej konkretnej uczelni, by być dobrym copywriterem. Kierunek ukończonych studiów nie gra tu właściwie żadnej roli. Chociaż faktycznie, osoby po dziennikarstwie czy filologii polskiej mogą mieć odrobinę łatwiej, ponieważ znają już zasady dobrego pisania oraz poprawnej polszczyzny. Ta jest w tym zawodzie oczywiście wymagana. Nikt raczej nie chce zatrudniać copywritera, który w każdym zdaniu będzie walił ortograficzne byki!

Cechy dobrego copywritera

Myśląc o zawodzie copywritera, od razu nasuwają się na myśl kolejne pytania: Jaki on powinien być? I tutaj przytoczę kilka cech i umiejętności, które z doświadczenia wiem, że są pożądane i właściwie niezbędne, by tworzyć dobre teksty:

  • Jak się pewnie domyślasz (i nie raz już to słyszałeś), copywriter powinien mieć tzw. lekkie pióro, czyli łatwość w pisaniu ciekawych i wartościowych tekstów.
  • Niezbędna w tym zawodzie jest również doskonała znajomość języka, w którym pisze się teksty. Wówczas tworzone treści są nie tylko poprawne gramatycznie, ale również bardziej zrozumiałe dla odbiorców.
  • Oprócz tego copywriter musi być kreatywny, by pisać teksty nie tylko dobre jakościowo i ciekawe, ale przede wszystkim NIEPOWTARZALNE. Muszą one mieś to magiczne „coś”, by przyciągnąć odbiorcę i zapaść w jego pamięci na dłużej.
  • W obecnych czasach wymagana jest również wiedza z zakresu marketingu oraz SEO. Coraz więcej zleceń opiera się bowiem na tworzeniu tekstów do internetu.
  • Dobry copywriter to również dobry researcher. Pisząc na różne tematy, musi on mieć opanowaną umiejętność szybkiego wyszukiwania i sprawdzania informacji. Odnalezienie dobrych jakościowo źródeł często okazuje się kluczowa podczas tworzenia treści.

Co dokładnie robi copywriter?

Kolejne trudne pytanie, kóre zadaje sobie dużo osób będących dopiero na początku swojej kariery. Cóż, copywriter robi na pewno dużo więcej niż może Ci się wydawać. Dla ułatwienia przygotowałam przykładową listę rzeczy, które tworzy copywriter:

  • teksty reklamowe, slogany, ulotki,
  • Content Marketing (artykuły, poradniki, webinaria, raporty, a nawet video i podcasty)
  • SEO Copywriting, czyli teksty przyczyniające się do pozycjonowania stron internetowych
  • teksty SEO (teksty zapleczowe, do katalogów)
  • opisy produktów, które wpływają na pozycjonowanie sklepów internetowych
  • oferty handlowe, które skierowane są do potencjalnych klientów w postaci mailingu oraz w wersji drukowanej
  • teksty na strony internetowe, czyli tzw. webwriting
  • artykuły eksperckie
  • artykuły sponsorowane
  • wpisy blogowe
  • wpisy na fanpage, teksty do publikacji w social media
  • marketing szeptany, czyli działanie na forach internetowych (umieszczanie linku strony internetowej w treści nowych tematów lub w komentarzach)

To jednak ne pewno nie wszystko! Tak właściwie wachlarz możliwości copywritera jest nieskończony. Mogę śmiało stwierdzić, że w tym zawodzie człowiek uczy się całe życie. Nigdy nie wiadomo, jaki tekst przyjdzie napisać i czym nowym postanowi zaskoczyć klient.

Jakiego copywritera szukają pracodawcy?

Na koniec postanowiłam przedstawić sylwetkę copywritera, którego szukają pracodawcy. W swoim życiu przejrzałam niezliczoną ilość ofert pracy. Większość z nich wygląda podobnie i zawiera te same lub bardzo podobne wymagania wobec kandydata na stanowisko copywritera. Są to:

  • kreatywność
  • „lekkie pióro”
  • rzetelność
  • dobra organizacja czasu
  • samodzielność w działaniu
  • łatwość w posługiwaniu się słowem
  • umiejętność wyszukiwania informacji
  • doskonała znajomość języka polskiego
  • znajomość przynajmniej na poziomie podstawowym języka angielskiego
  • wykształcenie wyższe
  • znajomość trendów panujących na rynku marketingu i reklamy
  • znajomość zagadnień SEO
  • doświadczenie na podobnym stanowisku
  • biegła obsługa programów MS Office

Czy warto być copywriterem?

To chyba jedno z najbardziej nurtujących pytań. Czy w ogóle warto się w to pchać? Cóż, najszczęśliwsi podobno są ci, którzy pracują, robiąc to, co najbardziej lubią. Jeśli tak jak ja lubisz pisać, a tworzenie nowych tekstów sprawia ci frajdę i daje satysfakcję, copywriting z pewnością jest dla Ciebie. To zawód, który zachęca do ciągłego podnoszenia swoich umiejętności, śledzenia marketingowych trendów i szlifowania warsztatu pisarskiego. Nie należy jednak zapominać, że copywriting to też dużo pracy i poświęcenia, które momentami potrafią skutecznie osłabić zapał i motywację do działania. Nie każdy napisany tekst będzie od razu prawdziwym hitem. Będą poprawki, godziny kombinowania, myślenia, przeredagowywania… ale uwierz mi, BĘDZIE WARTO!

Jeśli chcesz rozwinąć swoją copywritterską kreatywność to naciśnij w przycisk poniżej, a my wyślemy Tobie 5 ćwiczeń na kreatywność.  Uwierz mi – działają. Dodatkowo otrzymasz bonusy, które udostępniliśmy w poprzednich artykułach!

Website | + posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *