Facebook w piłce nożnej

  • by

Współpracując z klubami często spotykałem się z tym, że nie mają one zrobionej identyfikacji wizualnej.  W sumie się nie dziwie, gdyż wiem, że budżet oraz natłok obowiązków sprawiają, że mało kto o tym myśli.

„Mówili, że należy prowadzić media społecznościowe, że trzeba wrzucać materiały i to w sumie tyle.”

Nie raz i nie dwa spotkałem się z tym stwierdzeniem, dlatego każdego kto to czyta naprawdę rozumiem. Ten artykuł jest adresowany w głównej mierze do sportowych marketerów, więc jeżeli zarządzasz mediami społecznościowymi klubu sportowego to ten wpis jest idealny dla Ciebie. Zaczynając zastanawiać się jak podejść do tego tematu należy zrozumieć, co to jest identyfikacja wizualna i w czym naprawdę nam pomoże. Wytłumaczę Ci to w jak najbardziej prosty i przystępny sposób.

 Identyfikacja wizualna jest to projektowanie wszystkich materiałów graficznych oraz wizualnych w sposób spójny i rzetelny z formą naszej działalności. Do tego należy między innymi wybór fontu, dobór kolorów wykorzystywanych w mediach społecznościowych czy zaprojektowanie spójnych ze sobą materiałów promocyjnych. 

Domyślam się, że niektóre kluby mają już niektóre z tych składowych wybrane pod siebie 30 lat temu, ale radziłbym się zastanowić się nad zmianą, a nie tak jak polska edukacja tkwić w martwym punkcie 😉

Dzięki swojemu doświadczeniu będę chciał Ci przekazać to, co możesz zmienić tu i teraz jak najmniejszym kosztem oraz czasem. Domyślam się, że niestety nie posiadasz funduszy na grafików czy fotografów i jesteś sam sobie postawiony przed światem internetu. Jeśli będziesz chciał więcej to na koniec czeka na Ciebie niespodzianka. 

POMYSŁ

Wszystko zaczyna się od pomysłu i ustalenia całej strategii. W swojej pracy zakładałem, że na cały sezon przygotowuje identyfikacje wizualną oraz ogólny i szczegółowy zarys kampanii marketingowej tak, by co roku wprowadzać nowości i udoskonalać to co jest to udoskonalenia. Na pierwszy rzut wziąłbym pod uwagę czy w tym roku nie będzie obowiązywała jakaś okrągła rocznica istnienia klubu. Jeżeli tak, to całą identyfikacje tworzymy na bazie właśnie tej daty. Jeżeli wiadomo, że klub wydał ogromne fundusze na transfery w tym roku i mamy świadomość, że będzie walka o awans to możemy zrobić właśnie wokół tego całą otoczkę marketingową. Jeżeli nie ma żadnej rocznicy, przed startem ligi racjonalnie myśląc będziemy w środku stawki lub będziemy walczyć raczej o utrzymanie to robimy wizualizację neutralną lub wokół jakiegoś hasła. W Pogoni zrobiliśmy to na zasadzie #Tworzymyjedność. Niestety późniejsze wydarzenia w klubie niestety nijak się miały do hasła, ale chociaż próbowaliśmy 😉

PRZYKŁADY

W Pogoni zachowaliśmy neutralne podejście do tematu. Zamysłem hasła był fakt, aby kibice uwierzyli, że my wszyscy jesteśmy jednością. Bez lepszych i gorszych.

Jagiellonia Białystok obchodziła w tym roku 100 rocznicę istnienia klubu. Wszystkie grafiki oraz informacje są tworzone właśnie w takim „starszym” stylu.

FONT (popularna „czcionka”)

 Pierwszym naszym przystankiem jest skomponowanie całej identyfikacji wizualnej.Odradzam pójście na skróty i wykorzystanie popularnej czcionki Times New Roman lub Arial, bo to już na dzień dobry wieje amatorszczyzną i brakiem jakiejkolwiek estetyki oraz profesjonalizmu. Jest mnóstwo darmowych czcionek do wykorzystania w użytku komercyjnym. Mamy różne typy fontów. Moim zdaniem, najlepiej wybierać z rodziny Sans Serif. Jest to połączenie nowoczesności z tradycyjnymi fontami. Możesz spokojnie je wykorzystać w oficjalnych informacjach na stronie internetowej jak i podczas publikacji grafik. Pamiętaj tylko, że nie rozstaniesz się z nią do końca pracy w tym klubie. Będziesz musiał uwzględniać ją w każdym swoim materiale/grafice. Pokażę Ci 3 przykładowe fonty. Nie musisz się trzymać sztywno ich, ale chce Ci dać pogląd jakie najlepiej wykorzystać.

PRZYKŁADY

KOLORY

Komponując swoją identyfikację wizualną zwróć uwagę na wykorzystywane kolory w barwach klubowych. Jeżeli jest więcej niż 3 kolory to wybierz triadę najważniejszych i to właśnie je wykorzystuj. Jeżeli jednak posiadasz mniej niż 3 , a na przykład dwa kolory to dorzuć do tego biały albo czarny. Te dwie barwy są dość uniwersalne i można je wszędzie wykorzystać.

Jeżeli masz już barwy, ale nie wiesz jaki jest to kod koloru RGB, CMYK lub HTML to wyjdź na zewnątrz, zrób zdjęcie np. koszulki z herbem i w programach graficznych zobacz jaki on ma kod. Wykorzystując właśnie ten zapis będziesz miał pewność, że zawsze będzie ta sama barwa używana na grafikach. Zawsze będzie to ten sam odcień. Dzięki temu osiągniesz spójność grafik w stosunku do wykorzystywanych na nich koloru.

W przypadku kiedy na Twojej stronie internetowej masz już kolor, którego zawsze wykorzystujesz, ale nie wiesz jak odczytać kod to poniżej Ci pokaże.

Należy wybrać opcję kroplomierz i nacisnąć na wybrany kolor. Jeżeli nie pojawi Ci się odrazu okienko to co ja mam to należy przy kolorach w prawym górnym rogu nacisnąć na kwadrat i zapisać te kody, czyli: RGB - R:67 G:191 B:97, CMYK - C:63, M:3, Y:80, K:0, KOD HTML - #43BF61, Lab - L:68, a:-38, b:33

Należy wybrać opcję kroplomierz i nacisnąć na wybrany kolor. Jeżeli nie pojawi Ci się odrazu okienko to co ja mam to należy przy kolorach w prawym górnym rogu nacisnąć na kwadrat i zapisać te kody, czyli:
RGB – R:67 G:191 B:97, CMYK – C:63, M:3, Y:80, K:0, KOD HTML – #43BF61, Lab – L:68, a:-38, b:33

Teraz w każdych materiałach wizualnych należy wpisywać te cyferki w odpowiednich rubrykach. Wystarczy, że jeden z nich wpiszesz, a kolor będzie taki jaki chciałeś. Dzięki temu osiągniesz spójność barw na publikowanych w sieci materiałach Twojego klubu.

PROFILOWE

Tutaj dużego szaleństwa nie ma i nie będzie z powodu tego, że to jest profil naszego klubu. Tutaj można iść na prostotę oraz wrzucić zwykły herb. Jeżeli chcesz iść krok dalej to opublikuj na tle koloru, który jest ujęty w barwach klubowych (tak wiem, wow) lub na tle elementów charakterystycznych, które znajduję się w Twojej identyfikacji wizualnej. Pamiętaj, że wszystko ma być ze sobą spójne.

Przykłady

Legia Warszawa ma tylko i wyłącznie swój herb na białym tle. Trochę również nawiązuje do tej identyfikacji, którą zastosowali w swoich grafikach meczowych

Śląsk wrzucił herb na zielone tło, czyli na kolor znajdujący się w ich herbie. Tak też możesz zastosować

W Pogoni zostały narzucone na tło paski, które są w grafikach meczowych oraz w informacjach kto strzelił bramkę

ZDJĘCIE W TLE

Uważam, że zdjęcie w tle jest niedocenionym miejscem marketingowym. Zmieniając je Facebook pokaże aż 3/4 Twojej społeczności co się nie dzieje niestety przy normalnych postach. Można wykorzystać ten fakt do publikacji informacji, które chcesz aby za docierały do jak największego grona odbiorców. W swojej pracy najczęściej wykorzystuje je jako informowanie o meczu. Dlaczego? Wiem, że obserwujący moją stronę stanowią kibice danego klubu. Wiem, że dzięki moim działaniom mogę przyciągnąć większą rzeszę fanatyków danej drużyny. Jeżeli jest przerwa między rundami to warto pozostawić po prostu zdjęcie grupowe zawodników. Myślę, że to jest najbardziej neutralny grunt, lecz kiedy zaczynają się sparingi to możemy znowu wrzucać jako zdjęcie w tle informacje o przyszłym meczu. Ogólnie pod względem marketingowym wykorzystywałbym to miejsce do przekazywania najważniejszych informacji (następny mecz, sparing, mistrzostwo)

Przykłady

Zaproszenie kibiców na następny mecz. Moim zdaniem momentami lepiej się sprawdza niż Tworzenie wydarzenia.
Do tego przejdziemy dalej.

Legia dopiero co zdobyła mistrza, więc pokazanie tego na zdjęciu w tle jest strzałem w 10.

HARMONOGRAM PUBLIKACJI

Wszystkie portale mediów społecznościowych lubią systematyczność oraz rutynę. Jeżeli masz już przygotowany terminarz rozgrywek to przygotuj nawet grafiki na zaś. Ja tak robie i w 90% się to sprawdza, chyba, że data oraz miejsce spotkania się zmienią podczas trwania rundy wiosennej czy jesiennej. Jest to  dla Ciebie raptem poświęcenie godziny przy już stworzonym schemacie pracy zgodnym z identyfikacją, a będziesz miał chłodną głowę i na spokojnie będziesz reagował na sytuacje bieżące. Praca w ten sposób jest mocno rekomendowana przeze mnie. Jeżeli Twój klub X gra z klubem Y 20.11.2020 r to przygotuj niżej wymienione grafiki na przykład na początku września. Pracuj mądrze, nie ciężko 😉

To co ja mocno polecam w tworzeniu grafik na media społecznościowe klubu to to, by to co możesz to zrób raz, a dobrze. Wiem, że istnieje odgórna akceptacja i jeżeli jesteś umówiony na roboczogodziny to poczekaj i pokazuj to z czasem, ale jeżeli płacą Ci co miesiąc ustaloną stawkę to przygotuj sobie to, co możesz przed sezonem lub przed rundą i wtedy czekaj na akceptacje od góry.

WZMOŻONA AKTYWNOŚĆ

To co Ci da na dzień dobry bardzo dobre zasięgi jest to projektowanie ankiety. Wyobraź sobie, że na grafice jest napis: Kto wygra mecz? Jeżeli kibic uważa, że Twój klub to ma zaznaczyć serduszko, a jeżeli drużyne przeciwną to „wow”. Facebook nie usunie Tobie przez to fanpage (przynajmniej mi sie nie zdarzyło), bo to nie jest konkurs na wymuszenie aktywności tylko po prostu ankieta i kto jak uważa to to zaznacza. Odradzam używanie w ankiecie „Lubie to”, bo to jest za proste i Facebook nie wybije tak Twojego postu jak przez inne aktywności.

WYDARZENIE

Dla przykładu: zmieniasz zdjęcie w tle na informacje o przyszłym meczu w poniedziałek to radziłbym utworzyć wydarzenie związane z meczem już we środę. Czasami kibice potrzebują kolejnego potwierdzenia przyszłego meczu lub przypomnienia, że się on odbędzie. Niestety od rangi tego meczu zależy ilość uczestników w wydarzeniu, lecz nawet to Ci nie pokaże ile tak naprawdę ludzi będzie. Zaś jeżeli dana osoba zaznaczy wzięcie udziału lub, że jest osobą zainteresowana to Facebook sam przypomni danej personie o spotkaniu.

Lech tak jak i ja wam radze publikuje w środę wydarzenie. Ten mecz jest rozgrywany w niedziele dlatego nie sugerujcie się datami.

Zaś raków publikuje 2 dni przed meczem. Nie wypowiem się na ten temat, bo nie wiem jaką później mają konwersję na ilość kibiców podczas meczu.

DZIEŃ MECZOWY

Dzień meczowy jest najważniejszy z perspektywy zawodnika oraz z naszej. W tym dniu wiedz, że kibice, którzy nie będą uczestniczyli w spotkaniu to będą obserwować konto klubowe z jeszcze większym zaangażowaniem. Aby uznać, że post jest wartościowy to musi spełniać kilka kryteriów. Między innymi musi się spotkać z większą aktywnością i musi być dopasowany do danej grupy odbiorców. W ten sposób podczas dnia meczowe uwzględniam takie rodzaje grafik:

Informacja o składzie

Pamiętaj, że wszystko musi być ze sobą spójne. Niektórzy tę formę przedstawiają jako film (Lech Poznań), niektórzy tylko jako numery zawodników, którzy są rozdysponowani na planszy boiska, a jeszcze inni wrzucają zdjęcie danego zawodnika. To już zostawiam Twojej decyzji  to co wykorzystasz, ale pamiętaj, że musisz to wstawić dla kibiców. Dla tych, którzy są na stadionie i dla tych, którzy są w domach. Jak nie ma ich ulubionego piłkarza albo zobaczą ostatniego strzelca 3 bramek w meczu to na pewno zostawią aktywność po sobie.

Informacja o bramkach

Nic tak nie sprawia większej radości Twojej grupy odbiorców jak informacja o strzeleniu bramki przez zawodnika z Twojej drużyny. Wiedz doskonale o tym, że najprawdopodobniej to właśnie te posty zbiorą największe żniwa podczas dnia meczowego. Zwróć uwagę na to, że jeżeli obsługujesz media społecznościowe z 3 lub 4 ligi i dopiero co wprowadzisz tę formę to jestem głęboko przekonany, że udostępni to cała rodzina tego piłkarza, a przez to masz nowy ruch na swojej stronie.

Informacje o wyniku

Tutaj rozpocznie się prawdziwa dyskusja po meczowa „znawców” piłki nożnej. Albo będą chwalić piłkarzy albo nie zostawią po nich suchej nitki. Będzie to najbardziej komentowany post podczas #matchday i zobaczysz to idealnie w statystykach dotyczących komentarzy. W każdym razie taki post musi być opublikowany na fanpage’u klubowym czy drużyna wygrała ,czy przegrała. To jest po prostu musi have.

To jest kropla w morzu potrzeb…

dlatego zapraszam Ciebie do odwiedzenie mojej nowo otwartej grup na Facebooku związanej z marketingiem w sporcie. Domyślam się, że jest nas dużo więcej, więc myślę, że będzie to idealne miejsce do dyskusji oraz wzajemnej pomocy na temat mediów społecznościowych. Co tydzień będzie odbywał się webinar, na którym będziemy podsumowywać cały tydzień marketingowy w klubach i kto najlepiej na tym wypadł. Będą zapraszani goście do rozmów, a jeżeli oczekujesz jakiejś szybkiej odpowiedzi ode mnie lub chcesz nawiązać współpracę to napisz maila. 

Źródła:

1. Zdjęcie Pogoni (link skrócony) – https://tiny.pl/7flnw

2. Zdjęcie Jagiellonii (link skrócony) – https://tiny.pl/7flnd

3. Profilowe Legii (link skrócony) – https://tiny.pl/7fln5

4. Profilowe Śląska Wrocław (link skrócony) – https://tiny.pl/7fln1

5. Profilowe Pogoni Siedlce (link skrócony) – https://tiny.pl/7flnp

6. Zdjęcie w tle Victorii (link skrócony) – https://tiny.pl/7f3j8

7. Zdjęcie w tle Legii (link skrócony) – https://tiny.pl/7flnk

8. Skład Stali Stalowa Wola (link skrócony) – https://tiny.pl/7f3ph

9. Skład Widzewa Łódź (link skrócony) – https://tiny.pl/7flnz

10. Skład Legii Warszawa (link skrócony) – https://tiny.pl/7fln3

11. Bramka Pogoń Siedlce (link skrócony) – https://tiny.pl/7f3p5

12. Bramka Korona Kielce (link skrócony) – https://tiny.pl/7flkq

13. Cracovia Pany (link skrócony) – https://tiny.pl/7flkx

14. Lechia wynik (link skrócony) – https://www.facebook.com/search/top/?q=lechia%20gdańsk&epa=SEARCH_BOX

| [email protected] | Website | + posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *