Kim jest mój odbiorca?

Zanim przejdę do konkretów w tworzeniu dobrych tekstów, jest jeszcze jedna ważna kwestia, którą chcę poruszyć. ODBIORCA. Musisz mieć świadomość, że pisząc teksty, piszesz je DLA KOGOŚ i PO COŚ. Dlaczego to takie ważne?

Piszę, ale po co?

Właściwie Twoim celem wcale nie jest pisanie tekstów. Zaskoczony, prawda? Chodzi o coś o wiele poważniejszego. Tworzenie treści to tylko narzędzie, środek do osiągnięcia ważniejszego celu – sprzedania usługi/produktu czy też wykreowania dobrego wizerunku klienta/firmy.

Żeby jednak ten cel udało Ci się osiągnąć, musisz zrozumieć swojego odbiorcę. I tutaj od razu ostrzegam: odrobina empatii w tym przypadku nie wystarczy. Musisz odbiorcę dokładnie poznać. Zrozumieć sytuację, w jakiej się znajduje. Poznać jego problemy, z którymi się mierzy. Może ma jakieś pragnienia? Do czegoś uparcie dąży? 

Później swoją wiedzę o nim wykorzystaj, by odpowiednio dobranymi słowami w tekście zachęcić go do kupna produktu/usługi. Musisz udowodnić mu, że ten konkretny produkt/usługa jest dokładnie tym, czego szuka/potrzebuje i to właśnie TWÓJ produkt zmieni jego życie na lepsze.

Żeby to jednak zadziałało, musisz najpierw dokładnie poznać swojego odbiorcę. Najprostszym i skutecznym sposobem jest stworzenie PERSONY.

Persona, czyli kto?

Mówiąc krótko, persona to portret Twojego idealnego klienta. Żeby było bardziej zrozumiale, proces tworzenia persony podzielę na trzy etapy.

ETAP I

Na początek zadaj sobie pytanie: kim jest Twój idealny odbiorca? Tutaj przydadzą Ci się podstawowe fakty demograficzne. Wykorzystuje się je podczas tworzenia grupy docelowej. Przydadzą się również tobie. To właściwie najłatwiejszy etap. Po prostu weź kartkę i zapisz dane swojego klienta! Poniżej przedstawiłam pytania, na które powinieneś odpowiedzieć tworząc personę. Do dzieła!

dane osobowe persona

Te z pozoru banalne pytania mogą Cię trochę zdziwić, ale wierz mi, zupełnie inaczej rozmawia się np. z doświadczonym biznesmenem, który zarabia krocie, a inaczej z początkującym pracownikiem dopiero po szkole zarabiającym najniższą krajową.

ETAP II

Jeśli masz już podstawowe dane swojego idealnego klienta pora pójść o krok dalej. Poznaj go jeszcze bliżej. Skup się na jego dniu. Jak go spędza? Ma jakieś swoje codzienne rytuały? Może rozpoczyna dzień poranną kawą na tarasie przy śpiewie ptaków, a może od razu sięga po laptopa i sprawdza najświeższe informacje ze swojej branży? Ma dzieci? Jak spędza z nimi czas? Lubi weekendowe wypady za miasto z rodziną, czy woli zamknąć się w swoim gabinecie i jeszcze popracować nad nowym projektem w pracy?

Pewnie zastanawiasz się, po co to wszystko? Otóż powyższe pytania i zagłębienie się w codzienność odbiorcy pozwolą Ci ustalić, w jakich okoliczność zetknie się on z Twoim tekstem. Da Ci również podpowiedź, jak wykorzystać uzyskane informacje, by stworzyć treść, która z pewnością do niego trafi. Załóżmy, że Twój klient codziennie rano wstaje, nie dopija kawy i pędzi na autobus do pracy, który jak zawsze jest przepełniony. Ma jakieś 40 min do pracy i w tym czasie przegląda Facebooka. Z kolei Ty piszesz tekst zachęcający do kupna nowego auta. Zamiast prostego komunikatu typu: „Zobacz najnowsze modele aut w naszym salonie”, postaw na coś bardziej indywidualnego i skierowane do odbiorcy (niech on czuje, że piszesz bezpośrednio do niego!) np. „Znowu w ścisku jedziesz do pracy? Może już czas na własne auto?”. Czujesz różnicę?

ETAP III

Ostatni etap tworzenia persony to skupienie się na celach, obawach i problemach Twojego idealnego klienta. Każdy ma inny cel w życiu: chce zarobić więcej pieniędzy, otworzyć swój biznes, dostać awans. Jednak zawsze coś stoi na przeszkodzie. Może to być brak pieniędzy, przedłużająca się rekrutacja na wymarzone stanowisko, nieznajomość wymaganego języka obcego. A może po prostu Twój klient się czegoś boi? Utraty pracy, kłopotów ze znalezieniem nowej posady, choroby? Jeśli uda Ci się zidentyfikować te elementy, jesteś na prostej drodze do sukcesu.  

Jak widzisz, dokładne poznanie odbiorcy jest niezwykle ważne, również w samym procesie tworzenia angażujących treści. Jeśli już znasz doskonale swojego klienta, tylko krok dzieli Cię od stworzenia świetnego tekstu!  

Jeśli chcesz szybko zabrać się do działania i stworzyć portret swojego idealnego klienta, to naciśnij w przycisk poniżej, a my wyślemy Ci

 3 proste w obsłudze i przede wszystkim sprawdzone narzędzia, które Ci w tym pomogą. Dodatkowo otrzymasz bonusy, 

które udostępniliśmy w poprzednich artykułach!

Website | + posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *