Obiektyw do sportu

DSC_5123

Witam w moim drugim tekście odnośnie fotografii sportowej. W pierwszym skupialiśmy się na wyborze body, dziś bliżej przyjrzymy się obiektywom do sportu:

  • Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie,
  • Jakimi parametrami powinien się charakteryzować.

Wybierając obiektyw do fotografii sportowej warto zadać sobie pytania: 

  • w jakich warunkach świetlnych będę fotografował?
  • co będę fotografował?
  • jakie chce zrobić zdjęcie?
  • jak daleko będę od interesującego mnie obiektu?

 

Innego obiektywu użyjemy w ciemnej hali, innego na dworze w pełnym słońcu a jeszcze innego stojąc przy samej trasie wyścigu rajdowego.

Ogniskowa

Ogniskowa – wyrażona jest w milimetrach i oznacza odległość między ogniskiem układu optycznego a punktem głównym układu. Czym mniejsza wartość, tym większy jest kąt widzenia. Jeśli zwiększa się ogniskowa – zmniejsza się kąt widzenia.

Dobór ogniskowej do zdjęcia uzależniony jest od kilku czynników:

  • Jak daleko znajdujemy się od interesującego nas obiektu,
  • Co chcemy ująć na zdjęciu,
  • Ile światła znajduje się dookoła.

 

Poniżej przedstawiam 3 zdjęcia zrobione różnymi obiektywami.

Fotografia nr 1 wykonana obiektywem Tamron 70-200 2.8 G2. Wartość ogniskowej – 135 mm.
Fotografia nr 2 wykonana Tamronem 150 – 600 G2. Wartość ogniskowej – 320 mm
Fotografia nr 3 wykonana Nikonem 24-70 2.8. Ogniskowa – 30 mm

Jak widać na powyższych zdjęciach, każdy rodzaj obiektywu, od szerokokątnego po teleobiektyw sprawdzi się w fotografii sportowej.

Osobiście lubię fotografować wąskie kadry np. walczących zawodników bark w bark lub wykonywanie danego elementu. 

Fotografując piłkę nożną lub inną grę zespołową musimy operować dużymi ogniskowymi. Często akcja toczy się daleko od nas. Obiektyw typu 70-200 mm to podstawowe minimum.

Według mnie najbardziej uniwersalny do sportu to 70-200 mm ze światłem 2.8. 

W lekkoatletyce duża ogniskowa daje możliwość zrobienia dodatkowych kilku zdjęć, nim zawodnik znajdzie się za blisko nas. Po co seria fotografii? Ponieważ nigdy nie mamy 100% pewności, że autofokus akurat w tym momencie się nie pomylił. Dodatkowe zdjęcia to dodatkowa szansa na ostre foto.

Nie można skreślać obiektywów szerokokątnych. Jak pokazałem na zdjęciu nr 3, nawet szeroki kąt znajdzie zastosowanie w fotografii sportowej.

Tak naprawdę każde zdjęcie z tego samego wydarzenia może być inne. To od was zależy, co chcecie pokazać odbiorcom.

Przysłona

Przysłona czyli część obiektywu, która reguluje ilość dostarczania światła do obiektywu, oznaczana literą f np. f/2.8. Im niższa wartość tym przesłona jest bardziej otwarta i więcej światła wpada na element światłoczuły. Wartość zamknięcia przesłony wpływa na zdjęcie a dokładnie na ostrość fotografii. Czym bardziej zamknięta przesłona, tym więcej szczegółów na zdjęciu jest ostre.

Różnice możemy zobaczyć na dwóch poniższych zdjęciach.

F/9.0

F/2.8

Niestety obiektywy z przysłonami o niskiej wartości to dość spory wydatek. Podstawowy model obiektywu 70-200 ze stałym światłem 2.8 to cena od 5,5 tyś złotych do nawet 12 tyś złotych, w zależności od producenta. Profesjonalne obiektywy sportowe np. Nikon 120 – 300 2.8 to koszt….. 50 000 zł !! W tym temacie półśrodki nie istnieją, cena idzie w górę wraz z jakością.

W pochmurny dzień, wieczorem lub przy sztucznym oświetleniu, zrobienie dobrego zdjęcia bez jasnego obiektywu to coś niemożliwego. W ekstremalnie ciemnych halach zdarzało mi się fotografować obiektywem 50 mm 1.8, ponieważ inne obiektywy były po prostu za ciemne.

Zdjęcia w ciągu dnia to już całkowicie inne wartości przesłony. Śmiało możemy dochodzić nawet do f/9 czy f/10. Często w przypadku tańszych teleobiektywów, przy najwyższej ogniskowej np. 600 mm, wysoka przysłona to bezwzględne minimum aby zrobić dobre, ostre zdjęcie.

Autofokus

Szybkość ostrzenia ma kluczowe znaczenie przy wyborze obiektywu. Są szkła, które ustawiają ostrość w tempie błyskawicy, ale też takie, którym… po prostu się nie śpieszy.

Interesując się wybranym modelem, warto poczytać opinie na jego temat, obejrzeć test w internecie lub zapytać użytkowników w mediach społecznościowych czy forach.

Producenci lubią używać hasła typu “super szybki”, “super ostry” itp. Często mija się to z prawdą, albo faktycznie jest szybki… w porównaniu z poprzednią wersją. Informacji „tabelkowych”, gdzie będzie podane szybkość ostrzenia na stronach producentów nie ma. Dużo zależy od body do jakiego obiektyw jest podpięty.  

Telekonwerter

Przydatnym gadżetem są telekonwertery, które zwiększają ogniskową obiektywu. Najczęściej można kupić telekonwertery przybliżające 1,4x lub 2.0x. Jednak trzeba pamiętać, że w przypadku zamocowania takiego urządzenia zwiększa się również przysłona.

Przykładowo: do obiektywu 70-200 mm ze stałym światłem 2.8 podłączymy telekonwerter 2.0x, wtedy mamy obiektyw 140-400 mm ze światłem 5.6.

Zdjęcie po lewej stronie wykonane z użyciem telekonwertera 1,4x.

Podsumowanie

Jaki obiektyw najlepiej kupić do sportu? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Wszystko zależy od waszej kreatywności oraz…. budżetu. Niestety nie dam Ci jednej konkretnej odpowiedzi. Jedynie mogę podpowiedzieć, oferując listę obiektywów, które warto rozważyć przy fotografowaniu sportu. Jeśli jesteś zainteresowany, zapisz się na newsletter i otrzymaj ją bezpłatnie! 
Fotograf sportowy at | Website | + posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *